SEMINARIUM MAGISTERSKIE prof. UAM dr hab. Włodzimierz Lapis

Zapraszam do pisania u mnie prac magisterskich.

Dziedziny, z których możesz napisać u mnie pracę magisterską, to:

  1. lingwistyka matematyczna
  2. semiotyka logiczna
  3. szeroko rozumiany język (reklamy, zdjęć, ciała itp.)
  4. retoryka, perswazja, reklama itp.
  5. humanistyka cyfrowa
  6. inne (do ustalenia)

Procedura wzajemnej współpracy wygląda następująco:

  1. Zgłaszasz do mnie mailowo chęć napisania u mnie pracy magisterskiej (lapisw@amu.edu.pl).
  2. Wyrażam zgodę i proszę Cię o kontakt, podczas którego – uwzględniając Twoje zainteresowania – próbujemy określić tematykę oraz sformułować tytuł planowanej przez Ciebie pracy.
  3. W przeciągu 1–2 tygodni konkretyzujemy temat pracy.
  4. Zgłaszam go do zatwierdzenia przez komisję uczelnianą, która sprawdza, czy wpisuje się on w zakres dyscypliny naukowej językoznawstwo.
  5. Po zatwierdzeniu tematu przez komisję kontynuujemy współpracę.

W tym roku zgłosiły się do mnie jak dotąd cztery osoby zainteresowane napisaniem u mnie pracy magisterskiej. Według naszych wstępnych ustaleń ich prace obejmować będą następujący zakres tematyczny:

  1. Zagadnienie feminatywów i form bezosobowych. Badanie komparatystyczne w odniesieniu do języka polskiego, angielskiego i niemieckiego na przestrzeni pierwszych dwudziestu lat XXI wieku
  2. W jaki sposób podpisy, opisy i komentarze zamieszczane pod zdjęciami wpływają na ich odbiór?
  3. Język komiksów – zarówno w warstwie graficznej jak i tekstowej – oraz jego odbiór ujawniony w ankietach, jak również jego porównanie z językami książki i filmu (fabularnego bądź animowanego), a także analiza porównawcza różnych rodzajów komiksu.
  4. Dziedzina humanistyki cyfrowej i obecne trendy jej rozwoju.
  5. Analiza treści zawartych na transparentach w czasie protestów ulicznych po decyzji TK w sprawie dopuszczalności przerwania ciąży jesienią 2020 r.

Przykładowe (jeszcze) wolne tematy:

  1. Błędy w tłumaczeniach dyplomatycznych i urzędowych – ich geneza, specyfika oraz konsekwencje
  2. Charakterystyka i analiza fake newsów (zob. ten artykuł)
  3. Napisy nagrobne na poznańskich [ewentualnie – innych] cmentarzach (zob. dla porównania ten artykuł)
  4. Jaki wpływ na odbiór demotywatora ma jego tytuł i reszta tekstu?