SEMINARIUM MAGISTERSKIE prof. UAM dr hab. Włodzimierz Lapis
Zapraszam do pisania u mnie prac magisterskich.
Dziedziny, z których możesz napisać u mnie pracę magisterską, to:
- lingwistyka matematyczna
- semiotyka logiczna
- szeroko rozumiany język (reklamy, zdjęć, ciała itp.)
- retoryka, perswazja, reklama itp.
- humanistyka cyfrowa
- inne (do ustalenia)
Procedura wzajemnej współpracy wygląda następująco:
- Zgłaszasz do mnie mailowo (lapisw@amu.edu.pl) lub poprzez Teams chęć napisania u mnie pracy magisterskiej.
- Wyrażam zgodę i proszę Cię o kontakt, podczas którego – uwzględniając Twoje zainteresowania – próbujemy określić tematykę oraz sformułować tytuł planowanej przez Ciebie pracy.
- W przeciągu 1–2 tygodni konkretyzujemy temat pracy.
- Ustalamy wytyczne do pisania pracy.
- Zgłaszam temat do zatwierdzenia przez komisję uczelnianą, która sprawdza, czy wpisuje się on w zakres dyscypliny naukowej językoznawstwo.
- Po zatwierdzeniu tematu przez komisję kontynuujemy współpracę.
Dotychczasowe tematy prac magisterskich pisanych „u mnie”:
I. Obrona w roku 2021
- Dziedzina humanistyki cyfrowej i obecne trendy jej rozwoju.
II. Obrona w roku 2022
- The impact of photo captions on how the images are perceived.
- Klaudia Jaskółka: Analiza treści zawartych na transparentach w czasie protestów ulicznych po decyzji TK w sprawie dopuszczalności przerwania ciąży, jesienią 2020 r.
- Joanna Sobolewska: Wieloaspektowa analiza i opis sztucznych języków literackich na przykładzie języków J.R.R. Tolkiena
- Zagadnienie feminatywów i form bezosobowych. Badanie komparatystyczne w odniesieniu do języka polskiego, angielskiego i niemieckiego na przestrzeni pierwszych dwudziestu lat XXI wieku
III. Przewidziana obrona w roku 2023
- Chińska komunikacja niewerbalna w kontaktach interpersonalnych.
- Czynniki utrudniające proces komunikacji lingwistycznej wśród rodzimych i nierodzimych użytkowników języka angielskiego.
- Analiza treści zadań z olimpiad lingwistycznych i sposobów ich rozwiązywania
- Gry słowne w reklamach
- Opracowanie zasobów lingwistycznych na potrzeby inteligentnego wykrywania symptomów autyzmu w tekście
- Inteligentne tłumaczenia – fenomen bajek Disneya i Pixara
IV. Przewidziana obrona w roku 2024
- Tłumaczenia na język polski gier słownych występujących w tytułach filmów anglojęzycznych
- Środki perswazyjne w reklamach społecznych. Analiza wybranych spotów promujących czytelnictwo
- Metody i techniki perswazji stosowane w serwisach społecznościowych
- Różnice w języku hiszpańskim w Hiszpanii i w Ameryce Łacińskiej – ich charakterystyka z przyczynami ich zaistnienia
- Język chiński i koreański – porównanie motywacji studiowania, rzeczywistości podejścia do języka pod koniec studiów i kryteriów zaliczenia certyfikowanego egzaminu z jego znajomości
- Przekład audiowizualny – wieloaspektowa analiza tłumaczenia z języka angielskiego na polski wybranych piosenek w filmach animowanych Disneya od roku 2000
- Symbolika w języku graczy e-gamingu w Chinach w świetle kultury chińskiej
- Wielopłaszczyznowe językowe przedstawienie religii w popkulturze japońskiej
- Wizualizacja wiedzy w humanistyce cyfrowej
- Błędy w języku angielskim popełniane przez polskich polityków
- Analiza zawartości książek anglojęzycznych z frazą „digital humanities” w tytule, dostępnych w serwisie 1lib.pl
- Analiza argumentów za i przeciw cenzurze na przestrzeni czasu
- Wielowymiarowa / wieloaspektowa analiza percepcji anafory